Майстер - клас
А тепер
дозвольте поділитись своїми напрацюваннями.
Попрошу вас
побути моїми учнями, сподіваюсь на взаєморозуміння та співпрацю.
Отож,
шановні учні, тема нашого уроку «Селекція. Методи селекції».
Ознайомитись
з новим матеріалом пропоную вам, виконавши, вправу
«Слухаємо-аналізуємо-записуємо».
Індивідуально
Метод «Слухаємо - аналізуємо – записуємо»
Мета: формування уважності, вміння концентрувати увагу під
час слухання тексту і слухову пам’ять.
Учні працюють індивідуально,
слухаючи вчителя.
·
Вчитель оголошує завдання
перед першим читанням тексту. Перше читання тексту та записи учнів у зошитах
ключових слів. Обговорення результатів роботи.
·
Вчитель оголошує завдання
перед другим читанням тексту. Друге читання тексту та записи учнів у зошитах ключових слів. Обговорення
результатів роботи.
·
Вчитель оголошує завдання
перед третім читанням тексту. Третє читання тексту та записи учнів у зошитах ключових слів. Обговорення
результатів роботи.
Текст.
Застосовують
масову
та індивідуальну форми штучного добору.
При
масовому доборі з вихідного
матеріалу відбирають особин з певними фенотиповими особливостями. Хоча масовий
добір простий у застосуванні, проте групи ззовні подібних особин можуть
виявитись генетично різнорідними, що призведе до розчеплення ознак у їхніх
нащадків. Також в міру накопичення гомозиготних нащадків ефективність добору в
подальшому знижується.
При
індивідуальному доборі кожного
плідника обирають на підставі детального вивчення як його фенотипу, так і
генотипу. Інформацію про генотип отримують, вивчаючи родоводи, проводячи
аналізуючи схрещування.
Ефективність селекції залежить не лише від
форми штучного добору, а й від правильного вибору батьківських пар плідників і
застосування відповідної системи схрещування.
Запитання:
1. Які існують форми добору? (масовий та індивідуальний).
2. Які недоліки масового та індивідуального добору? (масового: подібні за фенотипом, але різні за генотипом,
в міру накопичення гомозигот ефективність знижується; індивідуального: більш
тривалий для встановлення генотипу плідника).
3. Від чого залежить ефективність селекції? (від форми штучного добору, правильного вибору
батьківських пар, застосування відповідної системи схрещування – гібридизації).
Об'єднати в 2 групи
Для
виконання наступного завдання потрібно об’єднатися в групи. Для цього
перегорніть картки і знайдіть на звороті певне зображення (квітка чи метелик).
Групи
отримують інформацію і ряд запитань до неї. «Квіти» заповнюють колонки «За» в
таблицях про інбридинг та аутбридинг, а «Метелики» - колонки «Проти»
відповідно. Час на виконання – 3
хвилини.
Метод «Т-таблиць»
Мета: навчити аналізувати текст з метою знайти аргументи на
захист тієї чи іншої позиції.
Опрацьовуючи текст або слухаючи, в одній половині таблиці
записують аргументи «За», у іншій половині – протилежні. У випадку, якщо автор
розглядає проблему тільки з одного боку, можна спробувати разом з учнями
самостійно продумати можливі варіанти, залишені автором без уваги.
Споріднене і неспоріднене схрещування.
Внутрішньовидове
схрещування буває спорідненим (інбридинг)
і неспорідненим (аутбридинг).
Внаслідок
послідовних споріднених схрещувань з кожним наступним поколінням
підвищується гомозиготність, внаслідок чого не виникає розщеплення ознак у
нащадків. Інбридинг може призводити до ослаблення, виродження або загибелі
потомства внаслідок переходу до гомозиготного стану рецесивних летальних чи
сублетальних алелів. У селекції використовують для отримання чистих ліній.
За неспорідненого
схрещування гетерозиготність нащадків зростає з кожним поколінням,
виникає розщеплення ознак, тобто за генетичними наслідками воно протилежне
інбридингу. У нащадків, отриманих внаслідок аутбридингу, часто спостерігається
явище гетерозису, проте воно проявляється лише в першому поколінні, а до 8-ого
сходить нанівець.
Споріднене схрещування
|
|
За
|
Проти
|
·
Підвищення
гомозиготності
·
Відсутність
розщеплення ознак у нащадків
·
Для отримання
чистих ліній з бажаними ознаками та властивостями
|
·
Підвищення
гомозиготності, в тому числі рецесивних летальних чи сублетальних алелей
·
Ослаблення
нащадків
·
Виродження
нащадків
·
Загибель нащадків
|
Неспоріднене схрещування
|
|
За
|
Проти
|
·
Зростає
гетерозиготність
·
Знижується
ймовірність прояву летальних та сублетальних алелей
·
Часто
спостерігається гетерозис
|
·
Зростає
гетерозиготність
·
Поява розщеплення
ознак у нащадків
·
Гетерозис
практичного зникає до 8 покоління
|
Метод «Діаграма Венна»
Інбридинг
|
Спільне
|
Аутбридинг
|
·
Підвищення
гомозиготності
·
Відсутність
розщеплення ознак у нащадків
·
Для отримання
чистих ліній з
|
·
Внутрішньовидова
гібридизація
·
Для досягнення
поставленої селекціонером мети
·
Чисті лінії є
вихідним матеріалом для тримання особин з явищем гетерозису
|
·
Зростає
гетерозиготність
·
Знижується
ймовірність прояву летальних та сублетальних алелей
·
Часто
спостерігається гетерозис
|
Робота з малюнками
Уявімо, що
ми повністю опрацювали тему, тепер перевіримо, як ви її засвоїли. Кожна група отримує
набір зображень. Завдання полягає в тому, що одна група відбирають зображення
живих організмів, що є результатом внутрішньовидової гібридизації, друга група
– що є результатом міжвидової гібридизації.
Час – пів хвилини.
На наступний урок розглянемо таку тему як біотехнологія
та біоінженерія. Тому вашим домашнім завданням буде «Читання з маркуванням
тексту».
Щодо положень тексту, які ви відмітите як «суперечливу»
чи «недостатню» інформацію, то потрібно підготувати доповіді до 3 хвилин.
Метод «Читання з
маркуванням тексту» з наступним заповненням
таблиці. Наприклад, за допомогою прийому INSERT:
Мета: допомагає усвідомлювати текст, виділяти в ньому відоме,
невідоме, цікаве, «сортувати» матеріал.
Учні працюючи з
текстом, одночасно маркують його частини.
Потім проводиться
обговорення.
І - nteraktive
|
Самоактивізація
|
V знайома інформація
|
N - noting
|
Нова інформація
|
+ нова інформація
|
S - sistem
|
Системна розмітка
|
- суперечлива
інформація
|
E - effektive
|
Ефективна інформація
|
? недостатня інформація
|
R, T – reading
and thinking
|
Читання та продумування
|
Текст.
Клонування
Народження в 1997 році клону ягнички Доллі в Рослінському
інститутіі стало сенсацією. А незабаром заговорили й про клонування людини. Та
далеко не з першої спроби вдається одержати зародок клону. Наприклад, у випадку
з ягничкою Доллі це вийшло з 277 спроби. Виходить, заради цього загинуло 276
яйцеклітин. При клонуванні людини передбачається, що таких втрат буде набагато
більше.
Прихильники клонування людини вважають, що при розумному
законодавчому регулюванні переваги клонування перевищили б його недоліки.
Клонування може вирішити проблему дітонародження в безплідних пар, а також
можна покращити людське суспільство клонами видатних людей. Вони цілком
допускають клонування з тканин давно померлих людей, навіть фараона Єгипту
Рамзеса II.
Такий безглуздий оптимізм дивує. Де гарантія того, що
клони успадкують духовні цінності цих людей? У релігії вважають, що в момент
злиття яйцеклітини зі сперматозоїдом Бог дає душу майбутній живій істоті.
Урок
закінчено. Дякую вам учні за роботу і вам вчителі за співпрацю.
Отож такими
запропонованими методами та вправами можна розвивати критичне мислення,
спонукати до самостійної роботи та підтримувати стійкий інтерес до предмету.
Немає коментарів:
Дописати коментар