Сторінки

вівторок, 15 листопада 2016 р.

Майстер-клас

Майстер - клас

А тепер дозвольте поділитись своїми напрацюваннями.
Попрошу вас побути моїми учнями, сподіваюсь на взаєморозуміння та співпрацю.
Отож, шановні учні, тема нашого уроку «Селекція. Методи селекції».
Ознайомитись з новим матеріалом пропоную вам, виконавши, вправу «Слухаємо-аналізуємо-записуємо».

Індивідуально
Метод «Слухаємо - аналізуємо – записуємо»
Мета: формування уважності, вміння концентрувати увагу під час слухання тексту і слухову пам’ять.
Учні працюють індивідуально, слухаючи вчителя.
·        Вчитель оголошує завдання перед першим читанням тексту. Перше читання тексту та записи учнів у зошитах ключових слів. Обговорення результатів роботи.
·        Вчитель оголошує завдання перед другим читанням тексту. Друге читання тексту та записи учнів у зошитах ключових слів. Обговорення результатів роботи.
·        Вчитель оголошує завдання перед третім читанням тексту. Третє читання тексту та записи учнів у зошитах ключових слів. Обговорення результатів роботи.

Текст.
Застосовують масову та індивідуальну форми штучного добору.
При масовому доборі з вихідного матеріалу відбирають особин з певними фенотиповими особливостями. Хоча масовий добір простий у застосуванні, проте групи ззовні подібних особин можуть виявитись генетично різнорідними, що призведе до розчеплення ознак у їхніх нащадків. Також в міру накопичення гомозиготних нащадків ефективність добору в подальшому знижується.

При індивідуальному доборі кожного плідника обирають на підставі детального вивчення як його фенотипу, так і генотипу. Інформацію про генотип отримують, вивчаючи родоводи, проводячи аналізуючи схрещування.
Ефективність селекції залежить не лише від форми штучного добору, а й від правильного вибору батьківських пар плідників і застосування відповідної системи схрещування.

Запитання:
1. Які існують форми добору? (масовий та індивідуальний).
2. Які недоліки масового та індивідуального добору? (масового: подібні за фенотипом, але різні за генотипом, в міру накопичення гомозигот ефективність знижується; індивідуального: більш тривалий для встановлення генотипу плідника).
3. Від чого залежить ефективність селекції? (від форми штучного добору, правильного вибору батьківських пар, застосування відповідної системи схрещування – гібридизації).

Об'єднати в 2 групи
Для виконання наступного завдання потрібно об’єднатися в групи. Для цього перегорніть картки і знайдіть на звороті певне зображення (квітка чи метелик).
Групи отримують інформацію і ряд запитань до неї. «Квіти» заповнюють колонки «За» в таблицях про інбридинг та аутбридинг, а «Метелики» - колонки «Проти» відповідно. Час на виконання – 3 хвилини.

Метод «Т-таблиць»
Мета: навчити  аналізувати текст з метою знайти аргументи на захист тієї чи іншої позиції.
Опрацьовуючи текст або слухаючи, в одній половині таблиці записують аргументи «За», у іншій половині – протилежні. У випадку, якщо автор розглядає проблему тільки з одного боку, можна спробувати разом з учнями самостійно продумати можливі варіанти, залишені автором без уваги.

Споріднене і неспоріднене схрещування.
Внутрішньовидове схрещування буває спорідненим (інбридинг) і неспорідненим (аутбридинг).
Внаслідок послідовних споріднених схрещувань з кожним наступним поколінням підвищується гомозиготність, внаслідок чого не виникає розщеплення ознак у нащадків. Інбридинг може призводити до ослаблення, виродження або загибелі потомства внаслідок переходу до гомозиготного стану рецесивних летальних чи сублетальних алелів. У селекції використовують для отримання чистих ліній.
За неспорідненого схрещування гетерозиготність нащадків зростає з кожним поколінням, виникає розщеплення ознак, тобто за генетичними наслідками воно протилежне інбридингу. У нащадків, отриманих внаслідок аутбридингу, часто спостерігається явище гетерозису, проте воно проявляється лише в першому поколінні, а до 8-ого сходить нанівець.

Споріднене схрещування
За
Проти
·        Підвищення гомозиготності
·        Відсутність розщеплення ознак у нащадків
·        Для отримання чистих ліній з бажаними ознаками та властивостями

·        Підвищення гомозиготності, в тому числі рецесивних летальних чи сублетальних алелей
·        Ослаблення нащадків
·        Виродження нащадків
·        Загибель нащадків

Неспоріднене схрещування
За
Проти
·        Зростає гетерозиготність
·        Знижується ймовірність прояву летальних та сублетальних алелей
·        Часто спостерігається гетерозис
·        Зростає гетерозиготність
·        Поява розщеплення ознак у нащадків
·        Гетерозис практичного зникає до 8 покоління


Метод «Діаграма Венна»

Інбридинг
Спільне
Аутбридинг
·        Підвищення гомозиготності
·        Відсутність розщеплення ознак у нащадків
·        Для отримання чистих ліній з
·        Внутрішньовидова гібридизація
·        Для досягнення поставленої селекціонером мети
·        Чисті лінії є вихідним матеріалом для тримання особин з явищем гетерозису
·        Зростає гетерозиготність
·        Знижується ймовірність прояву летальних та сублетальних алелей
·        Часто спостерігається гетерозис


Робота з малюнками
Уявімо, що ми повністю опрацювали тему, тепер перевіримо, як ви її засвоїли. Кожна група отримує набір зображень. Завдання полягає в тому, що одна група відбирають зображення живих організмів, що є результатом внутрішньовидової гібридизації, друга група – що є результатом міжвидової гібридизації.
Час – пів хвилини.


На наступний урок розглянемо таку тему як біотехнологія та біоінженерія. Тому вашим домашнім завданням буде «Читання з маркуванням тексту».
Щодо положень тексту, які ви відмітите як «суперечливу» чи «недостатню» інформацію, то потрібно підготувати доповіді до 3 хвилин.

Метод «Читання з маркуванням тексту» з наступним заповненням таблиці. Наприклад, за допомогою прийому INSERT:
Мета: допомагає усвідомлювати текст, виділяти в ньому відоме, невідоме, цікаве,  «сортувати» матеріал.
Учні працюючи з текстом, одночасно маркують його частини.
Потім проводиться обговорення.

І - nteraktive
Самоактивізація
V   знайома інформація
N - noting
Нова інформація
+   нова інформація
S - sistem
Системна розмітка
- суперечлива інформація
E - effektive
Ефективна інформація
?   недостатня інформація
R, T – reading and thinking
Читання та продумування



Текст.
Клонування

Народження в 1997 році клону ягнички Доллі в Рослінському інститутіі стало сенсацією. А незабаром заговорили й про клонування людини. Та далеко не з першої спроби вдається одержати зародок клону. Наприклад, у випадку з ягничкою Доллі це вийшло з 277 спроби. Виходить, заради цього загинуло 276 яйцеклітин. При клонуванні людини передбачається, що таких втрат буде набагато більше.
Прихильники клонування людини вважають, що при розумному законодавчому регулюванні переваги клонування перевищили б його недоліки. Клонування може вирішити проблему дітонародження в безплідних пар, а також можна покращити людське суспільство клонами видатних людей. Вони цілком допускають клонування з тканин давно померлих людей, навіть фараона Єгипту Рамзеса II.
Такий безглуздий оптимізм дивує. Де гарантія того, що клони успадкують духовні цінності цих людей? У релігії вважають, що в момент злиття яйцеклітини зі сперматозоїдом Бог дає душу майбутній живій істоті.

Урок закінчено. Дякую вам учні за роботу і вам вчителі за співпрацю.

Отож такими запропонованими методами та вправами можна розвивати критичне мислення, спонукати до самостійної роботи та підтримувати стійкий інтерес до предмету.

Немає коментарів:

Дописати коментар