Сторінки

середа, 18 травня 2016 р.

Брейн-ринг Ендокринна система

Тема: Регуляція функцій організму, водно-сольовий баланс, терморегуляція та гуморальна регуляція.
Мета уроку:Узагальнити знання учнів про залози внутрішньої секреції,гормони і механізми гуморальної регуляції показати їх роль в регуляції функцій людини на конкретних прикладах, з’ясувати наслідки гіпер- і гіпофункцій залоз  у організмі людини, показати їх профілактику .
·                     продовжити розвивати логічне мислення, вміння самостійно одержувати знання, формувати пізнавальну активність учнів, працювати з роздатковим матеріалом, словесними моделями; формувати навички роботи в групах;
·                     виховувати культуру спілкування, ініціативність допитливість, розвивати інтерес до предмета;
·                     сприяти формуванню здорового способу життя, усвідомленого бережного ставлення до власного здоров’я.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Форма уроку: інтелектуальна гра.

Обладнання: мультимедійне обладнання, роздатковий матеріал для роботи в групах, магніти.

Основні поняття і терміни:  ендокринологія, гормони, гіпофункція, гіперфункція, гуморальна регуляція, терморегуляція, водно-сольовий баланс.

Хід уроку

                                     I.    Психологічний настрій.
Усі ми дуже різні і водночас надзвичайно схожі. Перевіримо це.
Хто полюбляє ласувати морозивом – піднесіть праву руку, у кого вдома є домашні тварини – ліву. Хто любить свою родину – плесніть у долоні, у кого є друзі-посміхніться.
Ось бачите, ми тепер більше розуміємо один одного. Як людина не може існувати без свого оточення, так і вчитель-без своїх учнів, тому я розраховую на вашу активну роботу. Сподіваюсь, що дух партнерства допоможе нам у цьому.
       Зібратися   разом - це початок,
       Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх
                                                                                            (Генрі Форд)
На цьому ми узагальнимо, систематизуємо та поглибимо ваші знання з теми «Регуляція функцій організму», зокрема водно-сольовий баланс, терморегуляцію та гуморальну регуляцію. І зробимо це у вигляді інтелектуальної гри. Ви сформували дві команди для гри, і звичайно ж вболівальники теж братимуть активну участь.
Представлення команд.
Також запрошено два експерта, які допомагатимуть вам. Отож правила. За правильні відповіді у тому чи іншому конкурсі команди отримуватимуть бали, які будуть рахувати експерт и. Якщо команда-спостерігач заважатиме, то буде втрачати бали. Також кожна команда має право на підказку від експертів, але тоді бали за завдання будуть вдвічі меншими. Якщо ви вирішите скористатись цим правом, то капітан команди, підносить руку і каже «Беремо підказку», тоді експерт до вас підійде.

Також ви одночасно ви будете працювати на свій особистий рейтинг (це стосується як гравців команд, так і вболівальників), і ваші правильні відповіді теж будуть відмічатись. Таким чином,більшість з вас за урок отримає оцінки.

Отож, розпочнемо.

Конкурс 1. "Далі, далі …"
Протягом 2 хвилин кожна команда повинна дати якомога більше правильних відповідей. Якщо команда не знає відповіді, то швидко говорить слово "далі". правильна відповідь – 1 бал.
Запитання:


Команда 1

Команда 2
1.       
Процес пристосування до умов середовища (адаптація).
1.       
Здатність до відновлення пошкоджених або відмерлих клітин (регенерація).
2.       
З яких шарів складаються нирки (кірковий та мозковий).
2.       
Структурно-функціональна одиниця нирок (нефрон).
3.       
Залози, які не мають власних вивідних проток (ендокринні, внут. секреції).
3.       
Залози, які мають власні вивідні протоки (екзокринні, зовнішньої секреції)
4.       
Шар шкіри, в якому розміщені колагенові та еластичні волокна (дерма).
4.       
Шар шкіри, в якому містяться різноманітні рецептори (дерма).
5.       
Де в нирці відбувається фільтрація (капсула нефрону).
5.       
Де у нирці відбувається реабсорбція (звивисті канальці нефрону).
6.       
Речовини або органи, що виконують протилежні функції (антагоністи).
6.       
Речовини, що виділяються залозами внутрішньої секреції (гормони).
7.       
Захворювання шкіри, яке виникає в результаті запалення сальних залоз (себорея).
7.       
Захворювання шкіри, яке виникає в результаті зменшення синтезу пігменту меланіну (вітиліго).
8.       
Запалення ниркової миски (пієлонефрит).
8.       
Запалення ниркових клубочків (гломерулонефрит).
9.       
Захворювання, що розвивається при надлишку соматотропіну в дитячому віці (гігантизм).
9.       
Захворювання, що розвивається при нестачі соматотропіну в дитячому віці (карликовість).
10.   
Що відбувається з кровоносними судинами шкіри при зниженні температури (звужуються).
10.   
Що відбувається з кровоносними судинами шкіри при підвищенні температури (розширюються).
11.   
Який гормон спричиняє підвищення концентрації сечі та зменшує діурез (вазопресин, АДГ).
11.   
В якому шарі нирки містяться нефрони (кірковий).
12.   
Де знаходиться центр регуляції водно-сольового балансу (гіпоталамус, проміжний мозок).
12.   
Де знаходиться центр регуляції сечовипускання (крижовий відділ спинного мозку, частково кора головного мозку).
13.   
Гормон щитоподібної залози, що регулює обмін кальцію (кальцитонін).
13.   
Гормон середньої частки гіпофізу (меланостимулюючий).
14.   
Похідним якого шару шкіри є нігті (епідермісу).
14.   
Похідним якого шару шкіри є волосся (дерми).
15.   
Скільки в людини в нормі сечоводів (два).
15.   
Скільки в людини в нормі сечівників (один).
16.   
Який вітамін утворюється в шкірі під дією сонячного світла (вітамін Д).
16.   
Який пігмент утворюється в шкірі під дією сонячного світла (меланін).
17.   
Які залози шкіри відіграють головну роль в терморегуляції (потові).
17.   
Які залози шкіри виділяють речовину, що змащує шкіру та волосся, пом’якшуючи їх (сальні).
18.   
Захворювання шкіри спричинене паразитування в епідермісі кліщів (короста).
18.   
Де знаходиться центр терморегуляції (гіпоталамус, проміжний мозок).
19.   
Шар шкіри утворений мертвими клітинами, що щільно прилягають одна до одної (роговий шар епідермісу).
19.   
Шар шкіри, утворений живими клітинами, що забезпечують регенерацію (ростовий шар епідермісу).
20.   
Якої сечі утворюється за добу близько 1,5 л (вторинна).
20.   
Якої сечі утворюється за добу близько 150 літрів (первинна).
21.   
Захворювання, спричинене нестачею вітамінів щитоподібної залози в дорослому віці (мікседема).
21.   
Гормони підшлункової залози (інсулін, глюкагон).
22.   
Яка речовина і якого шару шкіри захищає організм від переохолодження і пом'якшує удари? (жир підшкірної жирової клітковини)
22.   
Залози шкіри, які мають вигляд трубочок, що починаються щільно закрученим клубочком (потові залози).
23.   
В якому шарі нирки розміщені ниркові пірамідки (мозковий).
23.   
Завдяки чому (якому процесу) відбувається фільтрація в капсулу нефрону (різниця діаметрів, різниця тисків).
24.   
Найменша ендокринна залоза людського організму (епіфіз).
24.   
Ендокринна залоза, яка функціонує лише до 14-15 років (тимус).
25.   
Функція шкіри, яка полягає у здатності затримувати до 1 л крові (депо крові).
25.   
Функція шкіри, яка полягає у здатності утворювати вітамін Д та меланін (синтетична).
26.   
На підвищену концентрацію яких речовин реагує центр водно-сольового балансу (неорганічні речовини, солі натрію, калію, хлору).
26.   
Яка речовина є кінцевим продуктом білкового обміну (сечовина).
27.   
Гормон «радості» (серотонін, дофамін).
27.   
Гормон страху (адреналін).
28.   
Функція шкіри, яка полягає у наявності структур, які реагують на дотик, холод (рецепторна).
28.   
Захворювання шкіри, спричинене паразитуванням вошей (педикульоз).
29.   
Куди відкриваються звивисті канальці другого порядку (збирна трубочка).
29.   
Куди відкриваються ниркові пірамідки (ниркова чашечка).
30.   
Які ендокринні залози є парними (наднирники, паращитоподібні).
30.   
Які є залози змішаної секреції (підшлункова і статеві).

Експерти підраховують і оголошують бали

Конкурс 2. «Відеозапитання»
Запитання до фільмів. За повну правильну відповідь на усі запитання – це 4 бали.
 Фільм 1.
1.     Про який саме винахід йдеться?
2.     Ефект дії якого гормону і якої залози було досліджено?

Фільм 2.
1.     Які ознаки мікседеми?
2.     Що запропонував робити Горслі для лікування?
3.     Що дозволило зробити ефект від ліків тривалішим?
4.     Які особливості гормонів щитоподібної залози порівняно з тестостероном.

Фільм 3.
1.     Який новий гормон?
2.     Який механізм його дії?
3.     Коли виникає ожиріння?

Фільм 4.
1.     Яка ж саме «скандальна» практика?
2.     В ході якого досліду було встановлено механізм дії гормонів?
3.     Який принцип дії?

Фільм 5.
1.     Чим пояснити даний феномен?
2.     Які ще зміни відбуваються в організмі, крім описаних в даному фрагменті?

Експерти підраховують і оголошують бали

Розминка.
У популярної в народі фрази «в усьому винні нерви» з’явилася конкуренція: все частіше в багатьох проблемах зі здоров’ям звинувачують гормони. На них списують перепади настрою у жінок, появу надмірної ваги, поганий стан шкіри, підвищений ризик раку та інше. Однак багато інформації вірна лише частково, а гормони — природні і у вигляді препаратів, вже обросли безліччю міфів. Спробуємо розвінчати найпопулярніші міфи про гормони.
Це ми зробимо у формі гри «Вірю – не вірю».
1.     Якщо твердження правильне, то піднесіть праву руку:
     Від прийому гормонів додається вага. (Так)
2.     Якщо погоджуєтесь з твердженням – встаньте:
Гормони спричиняють рак внутрішніх органів. (Ні)
3.     Якщо правильно, то плесніть у долоні:
Від прийому гормональних препаратів у жінок можуть почати рости вуса та борода. (Так)
4.     Якщо погоджуєтесь – нахиліть голову вправо:
При збільшенні ваги тіла проблема в недостатній кількості рухових навантажень і в підвищеному споживанні їжі, а не в гормонах. (Ні)
5.     Якщо правильно, то сплетіть пальці рук:
Серотонін утворюється в епіфізі тільки під впливом сонячного світла, тому зимова сезонна депресія з’являється через нестачу природного світла. (Так)
6.     Якщо погоджуєтесь – піднесіть ліву руку:
Агресивний стан людини пов'язаний з виділенням адреналіну, а почуття страху – з норадреналіном. (Ні)
7.     Якщо правильно, то нахиліть голову вліво:
Вазопресин – гормон власної привабливості, виділяється тоді, коли захоплюємось власним тілом, волоссям, посмішкою тощо. (Так)

Конкурс 3. «Встановіть діагноз»
Запропоновано уривки з медичних карток хворих, ваше завдання – встановити діагноз та  визначають  причину захворювання. За повну правильну відповідь 2 бали.
1.  Спостерігається сильне отруєння нервової системи, знервованість, швидка втрата ваги, дрижання рук, тахікардія, очні яблука вирячені, tтіла трохи підвищена, шкіра часто покривається потом.
2.  В’ялість, апатія, знижена t0 тіла, сонливість, погіршення пам’яті, зниження працездатності, набряки шкіри і підшкірної клітковини.
3. Спостерігається зневоднення тканин, втрата води організмом (за добу до 10 л. сечі з вмістом цукру 5-10 %), схуднення або навпаки ожиріння. – цукровий діабет.
4. Дистрофія м’язової та жирової тканини, так звана «муміфікація». Голова висохла, однокольорова - бронзова, ніс вузький як лезо ножа, губ майже не видно, волосся жовте, рідке.
5. Часто хворіють на запалення легень, хронічні інфекції сечостатевої системи, важко перебігає грип.
6. Розумова слабкість, дитина погано тримає голову. Пізно почала сидіти, ходити, патологічні зміни кісткової системи.
7. Безпліддя, євнухоїдний статус тіла (високий зріст, довгі кінцівки, відсутність вторинних статевих ознак, високий тембр голосу.

Завдання для вболівальників
Упорядкувати у схему запропоновані зображення, прикріпивши до дошки магнітами. Якщо якогось компонента не вистачає – домалювати. Назвіть схему і її складові частини схеми.

Конкурс 4. «Визначте порушення»
На слайдах представлені герої відомих мультфільмів і кінофільмів. Завдання – за зовнішнім виглядом і особливостями поведінки визначити можливі порушення ендокринної системи. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

Конкурс 5. «Скринька»
У скриньках знаходяться об’єкти, які прямо чи опосередковано пов’язані з темою уроку. Якщо команда здогадується, що у скриньці, лише після одного запитання, отримує 3 бали, якщо після першої підказки – 2 бали, якщо після другої підказки – 1 бал.

Скринька 1.
1. […] містить багато на алкалоїдів, такі як теобромін і фенетиламін, що визначають його фізіологічну дію на організм людини. Вважається, що може бути джерелом антиоксидантів, що позитивно впливає на здоров'я.
З іншого боку, теобромін, що міститься у в високих концентраціях, токсичний для багатьох тварин, зокрема собак і кішок. Отруєння людини теоброміном при вживанні [….] практично неможливе завдяки швидкому метаболізму теоброміну в людському організмі. Теобромін, будучи основним алкалоїдом в [….], дав іншу назву «Їжа богів» (тео брома).
2. Підвищити концентрацію гормону серотоніну можна з’ївши [….], банан або солодке тістечко.
3. Основною сировиною для виробництва [….] і какао-порошку є какао-боби - насіння какао-дерева, що росте у тропічних районах земної кулі.

Скринька 2.
1. […] може бути причиною виділення різних гормонів, залежно від ситуації та від ставлення самої людини до […]. При безпосередньому контакті або спогляданні в позитивно налаштованої людини виділяється серотонін. Якщо ж в людини негативне ставлення або невідповідна поведінка, то […] є причиною виділення адреналіну, та, в деяких випадках, активізації рухової активності, спрямованої на уникнення […]. Та у більшості ситуаціях небезпека […] значно перебільшена і людина часто сама провокує на прояв не бажаних для неї властивостей.
2. Здатність […] чинити заспокійливий ефект, широко використовують у дитячих клініках та будинках престарілих. Хоча в Україні така практика не набула поширення.
3. Можуть використовуватись як пошукові й прикордонні […], сапери й митники, розвідувачі-рятувальники, поводирі сліпих та охоронці.

Отже, всі конкурси зіграно, підіб’ємо підсумки. Поки експерти рахують бали, запишіть домашнє завдання:
·        Повторити §§ 44-52. Підготуватись до самостійної роботи.
·        Розробити завдання для тестової перевірки знань з даної теми

VІ. Підсумки.
На початку уроку я запрошувала вас до співпраці. Думаю, що наша спільна робота була плідною. Мені сподобалось, як ви працювали, доводили свої думки, отримували високі оцінки. Я переконалась, що ви знаєте і любите біологію.
Урок закінчено. Мені було приємно з вами працювати. До зустрічі. Хай вам щастить.


Немає коментарів:

Дописати коментар