Сторінки

середа, 3 серпня 2016 р.

Використання інформаційно-комунікаційних технологій у роботі з обдарованими учнями на уроках біології

Учитель біології вищої категорії
Василюк Діана Петрівна
Комунальний заклад «Луцький навчально-виховний комплекс «Гімназія № 14 імені Василя Сухомлинського» Луцької міської ради Волинської області
Обдарована дитина — дитина, яка вирізняється яскравими, очевидними, інколи визначними досягненнями або має внутрішні задатки для таких досягнень у певному виді діяльності.
Біологія є одним з тих навчальних предметів, що дає багатий матеріал для відпрацювання найрізноманітніших методів і прийомів роботи з інформацією. Викладання біології пов’язане з використанням великого обсягу інформації, що робить застосування інформаційно-комунікаційних засобів навчання особливо ефективним, оскільки дозволяє дуже швидко опрацювати її у вигляді таблиць, схем, діаграм, визначити залежність між різними об’єктами та явищами, будовою та функціями, унаочнити програмний матеріал, що дозволяє краще зрозуміти поняття, сформувати практичні вміння та навички [1].
Інформаційно-комунікаційні технології навчання є досить привабливими і для вчителів. Вони допомагають краще оцінити здібності та знання дитини, спонукають до пошуку нових, нетрадиційних форм і методів навчання, допомагають зацікавити учнів предметом, дозволяють зробити процес навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним, а також дають можливість навчити дітей вільно орієнтуватися у величезному потоці інформації, вміти отримувати її з різних джерел, сприймати та критично її оцінювати, систематизувати, узагальнювати, творчо опрацьовувати, робити висновки.

Однак до використання засобів ІКТ для занять з обдарованими дітьми потрібно підходити досить обережно, тому що ці діти, як правило, володіють своєрідною, дуже вразливою психікою і далеко не у всіх у них поряд з високим рівнем інтелектуального розвитку наявний такий же високий рівень розвитку психомоторних і комунікативних здібностей. [2].
У той же час, при розумному і науково-обґрунтованому підході до освіти та розвитку обдарованих дітей з використанням Інтернету, можна орієнтуватися на наступні пріоритетні напрямки:
– використання мережі Інтернет для поширення інформації про специфіку навчання обдарованих дітей;
– вихід на різні цільові групи зацікавлених читачів;
– пошук і виявлення обдарованих дітей, тестування;
– психологічна і методична консультаційна допомога сім’ям, в яких виховуються обдаровані діти;
– дистанційне навчання обдарованих дітей [3].
Інформаційно-комунікаційні технології можна широко використовувати у роботі з обдарованими дітьми як на уроках, так і в позакласній діяльності, зокрема при підготовці до предметних олімпіад, турнірів, конкурсів-захисту науково-дослідницьких робіт, учнівських проектів тощо.
Використовувати ІКТ можна як на різних етапах одного уроку так і на різних етапах вивчення певного розділу загалом. Доцільність такого використання визначається специфікою самого навчального матеріалу.
Добре зарекомендували себе форми роботи з використанням ІКТ, які демонструють диференційований підхід при роботі з обдарованими учнями.
Так, у 8-му класі при вивченні теми «Плазуни» роздається ряд випереджувальних завдань різного плану. Виконання цих завдань потребує навичок роботи в мережі Інтернет. Учні самі обирають, які саме завдання їм буде під силу виконати. Зокрема, було запропоновано переглянути відеофільм «Найбільш небезпечні змії світу» (російською мовою). На жаль, на просторах Всесвітньої павутини мало якісного навчально-популярного матеріалу українською мовою. Причому цей фільм потрібно було знайти в Інтернеті, зазначалось кілька сайтів на вибір, де його можна було відразу переглянути або скачати, залежно від бажання самого учня. Наприклад, за посиланням на сайтах www.youtube.com [4] або http://rutracker.org [5]. За фільмом потрібно було зробити короткий опорний конспект. Звичайно, для перевірки  вже вчителем складаються завдання, теж з використанням ІКТ. А саме, було вирізається ряд кадрів з фільму, з наступними до них запитаннями. Можна монтувати кадри з використанням методичного прийому незакінчених речень. Питання такого типу є найпростішими, як для учнів, так і для вчителя в технічному плані: кадри йдуть послідовно, нічого не треба додатково монтувати, а просто вирізати і зберегти. Для складніших запитань монтується кілька кадрів, при чому деякі фрагменти вирізано. Які ж саме – учні повинні дати відповідь.
Приклади запитань до змонтованого відеоролику:
1.            Про яку змію йдеться?
2.            Які особливості дії її токсинів?
3.            На яку глибину може занурюватись?
4.            Які особливості хвоста?
Після відповідей учнів вмикається інший монтаж роликів для перевірки правильності.
Можна в один ролик монтувати фрагменти з інформацією про різні види, а учні повинні будуть знайти помилку.
Як правило, у класі завжди знаходиться кілька учнів, які дивились фільм. Тому можна організувати невеличке змагання між ними. А всім решту, хто не дивився, така робота теж є цікавою.
Підготовка роликів-запитань є нескладною, але потребує багато часу. Програма для створення роликів може бути стандартною – Windows Movie Maker. Єдина проблема – не всі відео формати дана програма підтримує, але її можна вирішити або застосуванням іншої програми, наприклад Xilisoft Video Converter Ultimate, або конвертувати відео файли в необхідний формат за допомогою відповідних конвертерів.
Випереджуючі завдання підвищеного рівня складності полягали в тому, що учням пропонується кілька роликів на вибір, скачаних з сайту www.youtube.com відповідної тематики. Учні повинні критично їх проаналізувати. Тобто, з'ясувати чи правдиві запропоновані ролики чи ні та  аргументовано довести свою думку.
Приклад критичного аналізу ролику «Найбільша змія в світі» [6].
             Відео стверджує, що у 2012 році в Ірані побачили змію завдовжки 43 м і 6 м в ширину, вік якої 103 роки.
             Це все перебільшення, адже розмір найдовшої змії в світі 11 м 43 см.
             Цей екземпляр змії описаний у  1944 році колумбійським геологом.
             Причому екземпляр зберегти не вдалося: за словами дослідника, приголомшена ним змія після виміру прийшла в себе і поповзла. Більше її ніхто не бачив.
             У 1945 році тодішній американський президент встановив нагороду 600$ за те, що йому покажуть змію завдовжки понад 12 м.
             Пізніше нагороду збільшили до 9000$, але розміри змії зменшили до 9 м.
             На сьогоднішній день ця винагорода становить 50 000$.
             Ще одним доказом того, що це відео – монтаж є те, що дана фотографія це кадр з фільму «Анаконда»
             Уважно придивившись на це зображення, можна побачити, що машина є іграшковою (на даху автомобіля стоїть іграшковий солдатик).
             Також виникає питання: «Як така велика змія могла потрапити у місто?»
             З огляду на вище зазначене, можна зробити висновок, що дане відео є монтажем і не відповідає дійсності.
Такі завдання розвивають в учнів критичне мислення, вміння аналізувати та порівнювати.

Ще одним типом випереджуючих проблемних завдань є питання турнірів юних біологів. При вивченні теми «Плазуни» було запропоновано питання з турніру 2013-2014 навчального року «Вогнедишний дракон» та питання турніру 2014-2015 навчального року «Навіщо ящіркам прямоходіння?».
Для написання доповіді і презентації на питання «Вогнедишний дракон» учнями було використано інформацію і кадри з фільму Джастіна Харді «Світ драконів: жива фантазія» [7].
Приклад розв’язання турнірного питання.
Якби вогнедишні дракони існували насправді, то вони могли б мати наступне систематичне положення Слайд 2.: царство Тварини (Metazoa) – тип Хордові (Chordata) – клас Дракони (Draconia) – ряд Високогірні дракони (Alpesales) – родина Крилаті дракони (Alasidae) – рід Вогнедишні (Іgnisrespirat) – вид Дракон вогнедишний звичайний (Ignisrespirat vulgaris).
Поширення
Слайд 3. Вид поширений у важкодоступних високогірних місцевостях.
Зовнішній вигляд
Типовий вогнедишний дракон – тварина досить великих розмірів: від 10 до 30 метрів довжиною; розмахом крил від 10 до 15 метрів відповідно. Голова клиноподібна, часто є роги чи інші рогоподібні утвори. Шия довга, гнучка, тулуб видовжений. Є чотири ходильні кінцівки наземного типу, зміщені під тулуб, та дві видозмінені кінцівки – шкірясті крила. Основна літальна мембрана натягнута між видовженими пальцями кисті і продовжується на передпліччя та плече, прикріплюючись до туба на рівні грудних чи поперекових хребців залежно від підвиду. На кожній кінцівці є від 3 до 5 пальців, що закінчуються гострими кігтями.
Слайд 4. Все тіло дракона вкрите міцною лускою, яка утворена з кератину. Забарвлення дорослих особин може бути різноманітним, але переважно криптичне, однотонне, рідше строкате, може змінюватись залежно від середовища, а також під час шлюбного періоду, завдяки наявності хроматофорів.
Особливості внутрішньої будови полягають у пристосуванні до активного польоту та здатності видихати полум’я. Слайд 5. Скелет легкий і водночас міцний, кістки пневматичні. Підйом і переміщення повітряним потоком залежить від розміру крила і виражається відношенням квадрату швидкості до площі крила. Слайд 6. Підйомна сила повинна врівноважувати вагу тварини. Чим довше крило, площа, швидкість і кут атаки, тим більша підйомну сила. Користуючись спеціальними м'язами, призначеними для зміни кута нахилу крила, дракони під час активного польоту, енергійно змахуючи, повертають крила під кутом до напрямку руху повітря, створюючи тим самим додаткову тягу. Гнучкий хвіст виконував функцію руля. Фактично, політ забезпечується підйомною силою потужних крил, що виштовхує дракона вгору. Проте крила драконів виглядають недостатньо великими, щоб забезпечувати політ таких масивних тварин. Для зменшення відносної маси існували так звані драконячі міхурі, які розміщувались за трахеєю, відкривались до гортані, та були сполучені зі шлунком (кишечником). В кишечнику драконів був певний симбіотичний вид бактерій, яка допомагала перетравлювати їжу, з утворенням газу – суміші метану та водню, що по двох каналах потрапляв до драконячих міхурів, які разом з легким скелетом забезпечували можливість польоту. Слайд 7. Крім того метан та водень – це гази, які запалюються в повітрі, за наявності каталізатора, роль якого могла відігравати платина, що міститься в гірських мінералах. Ці мінерали дракони спеціально заковтували. За необхідності мускулатура драконячих міхурів скорочувалась, суміш газів надходила до гортані, вхід до якої після цього закривався спеціальним клапаном, щоб не пошкодити полум’ям дихальних шляхів. На виході з ротової порожнини гази контактували з платиною, яка у вигляді осаду була на зубах, внаслідок чого відбувався запал. Кожен залп зменшував маневреність дракона в повітрі, тому такий засіб використовувався рідко, переважно у боротьбі за територію чи як демонстрація шлюбної поведінки, а не для полювання.
Для забезпечення можливості літати і видихати полум’я рівень метаболізму завжди високий, серце масивне, що типово для літаючих істот.
За типом живлення – хижаки, доповнювати раціон могли рослинною їжею.
Слайд 8. Властивий статевий диморфізм, територіальна та шлюбна поведінка. Поза гніздовим періодом ведуть поодинокий спосіб життя. Моногамні. Гнізда чи лігва влаштовують у важко доступних високогірних місцевостях, де є мінерали з платиною. Спаровуються дракони раз на кілька років.
Слайд 9. Властива турбота про потомство. У кладці 2-3 яйця зі щільною та міцною шкаралупою. Самка влаштовує інкубатор з каміння, зігріваючи його полум’ям. Каміння здатне довго утримувати тепло. На кінчику язика у драконів є сенсори, які визначають температуру інкубатора. Кладку доглядає в основному самка, самець в той же час полює, забезпечуючи їх обох їжею. Коли потомство підростає самець їх залишає. Молоді самки можуть залишатися з матір'ю, а самці змушені шукати нову територію.
Слайд 10. Отже, проаналізувавши описи драконів, що зустрічаються в казках та легендах, наша команда представила, які особливості будови, фізіології та поведінки мали б дракони, якби вони існували насправді.
Слайд 11. Доповідь закінчена. Дякую за увагу.

Кажуть «Хто володіє інформацією, той володіє світом». Але реалії сьогодення такі, що потрібно вміти орієнтуватись в тому шаленому потоці інформації, який нас оточує і не зійти на манівці.
Для розвитку критичного мислення учням пропонується завдання «Знайди помилку», суть якого полягає в тому, що потрібно проаналізувати певні засоби масової інформації та Інтернет-ресурси та виявити можливі помилки або неточності.
Приклад розв’язання завдання.
Навіть у таких, здавалось би, надійних джерелах як реклама, газети, підручники та на загальновизнаних сайтах трапляються біологічні помилки або ж по-іншому – біологічні ляпи.
В наш час набули неабиякої популярності Інтернет-енциклопедії. Для прикладу – Вікіпедія [8]. Оскільки це один із найпопулярніших сайтів, то й шанси зустріти помилку, на думку більшості, мінімальні. Але нагадаємо, Вікіпедія – вільна Інтернет-енциклопедія, інформацію може редагувати будь-хто. А через неуважність або ж некомпетентність модераторів усі помилки не можуть бути виправлені. Тому, як бачимо [9], виявляється, у гінкго дволопатевого є плоди. Це неправильно. Адже гінкго дволопатеве відноситься до відділу Голонасінні, а у Голонасінних плодів немає.
На сайті підготовки до ЗНО [10] діафрагму відносять до ароморфозів плазунів. Хоча згідно з даними філогенезу, діафрагма відсутня у деяких видів риб, а у рептилій і амфібій є тільки центральна її частина. У плазунів роль діафрагми в диханні невелика, оскільки вона складається зі сполучної тканини, тобто сухожильна; у деяких видів вона неповна).  У птахів діафрагма являє собою сухожильну тканину і не містить м'язових волокон. Тільки у ссавців і у людини діафрагма є сухожильно-м'язовим утворенням.
Напевно усім відомо, що заради прибутку використовуються будь-які маркетингові ходи. Для прикладу, неправдива інформація. Багато хто чув про питний колаген та його неймовірний ефект [11]. Існує традиційний, «поверхневий» спосіб: утримання вологи за допомогою крему або іншого косметичного засобу: сироватки, маски. Косметичні засоби з колагеном в складі дуже популярні, проте було доведено, що розмір колагенових молекул такий, що не дозволяє їм проникати в глибинні шари шкіри. Тому крем з колагеном насправді захищає шкіру від втрат рідини і забезпечує цим достатнє зволоження. При цьому глибокого ефекту не буде і процес руйнування в глибинних шарах шкіри буде продовжуватися. Доставити колаген всередину шкіри допомагає ін'єкційна методика. Але й тут є свої мінуси висока вартість процедур, непередбачуваність наслідків. Тому фахівці у сфері краси вирішили спробувати приймати колаген всередину, через систему травлення. Скептики з даного питання трохи іншої думки. «Я не знаходжу жодних позитивних впливів колагену, шляхом перорального його прийому», – зазначає Сем Бантінг – британський дерматолог. Для нього залишається незрозумілим процес потрапляння колагену з травного тракту в людську шкіру. А крім того в організмі колаген розщеплюється до амінокислот, втрачаючи свої прямі функції.
У рекламі гелю для душа Палмолів стверджується, що використаний екстракт орхідей, тому він приємно пахне [12]. По-перше, не всі види орхідей мають запах. Це стосується переважно роду Фаленопис. По-друге, якщо і є такі, які пахнуть, то не завжди приємно. Тому, неправильно так занадто узагальнювати.
Що ж, як бачимо, не всьому, що написано можна довіряти. Тому варто покладатись лише на достовірні джерела  інформації.

Таким чином, використання інформаційно-комунікативних засобів навчання на уроках біології стимулює розвиток інтересу до навчання, сприяє активізації творчої пізнавальної діяльності учнів, підвищує ефективність навчально-виховного процесу. Саме за такими технологіями — майбутнє сучасної освіти.



Список використаних джерел
1.            Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід,перспективи / Н.В. Вовковінська, Ю.О. Дорошенко, Л.М. Забродська, Л.М.Калініна, В.С.Коваль та ін.; за ред. В.М. Мадзігона, Ю.О. Дорошенка. –К.: Педагогічна думка,2003. – 272 с.15.
2.            Козленко О.Г. Мультимедійні програми з біології: порівняння можливостей// Комп’ютер у школі та сім’ї. –2004. –№ 2. –С.24–25.
3.            Неведомська Є.О. Комп’ютерні технології під час навчання біології //Біологія і хімія в школі. – 2007. – № 4. – C. 10 – 14.
4.            https://www.youtube.com/watch?v=ns8wbW2vt2E
5.            http://rutracker.org/forum/tracker.php?nm=%D1%81%D0%B0%D0%BC%D1%8B%D0%B5%20%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D1%81%D0%BD%D1%8B%D0%B5%20%D0%B7%D0%BC%D0%B5%D0%B8%20%D0%B2%20%D0%BC%D0%B8%D1%80%D0%B5
6.            https://www.youtube.com/watch?v=fsBeLiV6v2Y
7.            https://www.youtube.com/watch?v=jWVTuevULzY
8.            https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0_%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B0
9.            https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B3%D0%BE_%D0%B4%D0%B2%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B2%D0%B5
10.          http://zno.academia.in.ua/mod/book/view.php?id=1986
11.          https://www.youtube.com/watch?v=HNmEcBBoy8I
12.          https://www.youtube.com/watch?v=EVV8GxYXSco


Немає коментарів:

Дописати коментар