Сторінки

вівторок, 11 жовтня 2016 р.

Різноманітність земноводних. Охорона земноводних: розробка уроку

Розробка уроку з біології вчителя біології вищої категорії НВК "Гімназія № 14  імені Василя Сухомлинського" Василюк Д.П.

Клас: 4 (8)
Тема: Різноманітність земноводних. Охорона земноводних
Мета:
Освітня: формувати в учнів знання про різноманітність земноводних, визначити їх пристосувальні можливості до життя в різних середовищах; ознайомитися з рідкісними та зникаючими видами;
Розвиваюча: розвивати уміння розрізняти представників рядів земноводних, визначати їх пристосувальні адаптації, логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення біології.
Виховна: здійснити природоохоронне виховання.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок-подорож.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно рецептивні:
а) словесний:  розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та  мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань,
робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивні.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно-пошукові: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Інтерактивні: аналіз ситуації, мікрофон.
5. Візуальні: складання таблиці, робота зі слайдами.
6. Релаксопедичні: психологічне розвантаження.
Матеріали та обладнання: малюнки, динамічні посібники, презентація з даної теми.
Основні поняття та терміни: ряд Безхвості, ряд Безногі, ряд Хвостаті, інстинктивна поведінка, Червона книга України і Волині, Міжнародна Червона книга, неотенія
Хід уроку
I. Психологічний настрій.
Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза казав: «Якщо ви хочете, щоб життя посміхалось вам, подаруйте йому свій хороший настрій». Дуже хочеться, щоб кожен з вас представив сьогодні себе через знання та дії на уроці. Отож, запрошую вас до співпраці. А хороші оцінки, які, я сподіваюсь, ви отримаєте, забезпечать вам хороший настрій.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
На попередніх уроках ми вивчали анатомо-фізіологічні особливості представників класу Земноводні або Амфібії.
Отож, прошу вас пригадати:
1.                       Середовище існування.
2.                       Відділи тіла.
3.                       Покриви тіла.
4.                       Органи дихання.
5.                       Серце.
6.                       Видільна система.
7.                       Головний мозок.
ІІІ. Підведення до нової теми.
Аудіофрагмент «квакання жаби»
IV. Повідомлення нової теми і мотивація навчальної діяльності.
Отож, сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати земноводних.
Ставлення людини до жаб, ропух та інших представників земноводних дуже різне, їм приписують безліч негативних якостей. Де закінчується вигадка і починається правда про земноводних? Сьогодні ми з вами спробуємо це з’ясувати, познайомившись з різноманітністю цих тварин.
Тема нашого уроку: «Різноманітність земноводних. Охорона земноводних»
Працювати будемо відповідно до плану.
V. Вивчення нового матеріалу.
                           План
1.                       Систематика земноводних.
2.                       Загальна характеристика ряду Безногі.
3.                       Загальна характеристика ряду Хвостаті.
4.                       Загальна характеристика ряду Безхвості.
5.                       Охорона земноводних.
IV. Пояснення нового матеріалу.
Вчитель. Відомо, що еволюція земноводних відбувалась шляхом пристосування до життя в різних умовах середовища. Вивчаючи різноманітність амфібій, спробуємо розв'язати наступне проблемне запитання.
Проблемне запитання:
-                Адаптації земноводних тимчасове явище чи результат еволюції?
Розгорніть зошити з друкованою основою. Запишіть дату. В ході уроку заповнюйте таблицю в зошиті.
Клас Земноводні поділяється на такі ряди: Безногі, Хвостаті, Безхвості. Розглянемо коротко типові анатомо-фізіологічні особливості кожного з них.
Ряд Безногі
Безногі земноводні — найменш чисельна і найбільш примітивна група сучасних земноводних. Через свій прихований спосіб життя є маловивченою групою амфібій. Зоологи виходять з того, що ще не всі види відомі науці.
Живляться дрібними тваринами, в основному дощовими червами. Безногі земноводні зустрічаються в тропіках і субтропіках Південно-східної Азії, Африки і Латинської Америки. Як правило, населяють нижні шари лісової підстилки. Живуть у вологих місцях, часто поблизу водойми.
Характерною особливістю безногих земноводних є червоподібна форма тіла, відсутність кінцівок і їх поясів, а тулуб розділений перетяжками на сегменти.
Шкіра гладенька і забарвлена переважно в матовий темний колір. Деякі види мають кольорові смужки або плями на боках.
У багатьох видів немає зубів. Язик приріс своєю нижньою поверхнею до шкіри рота і тому висовуватися не може. Цікаво, що черв'яги відкривають рот, піднімаючи череп, при нерухомій нижній щелепі.
Очі вкриті тонким шаром шкіри, внаслідок чого вони можуть розрізняти лише світло і темряву. Сприйняття навколишнього світу відбувається за допомогою нюху і двох дотикових органів. Цікаво, що підземні предмети черв'яг обмацують спочатку з лівого боку, а потім з правого. Дихання здійснюється за допомогою правої легені, ліва легеня зредукована.
Запліднення внутрішнє. Існують види, що відкладають яйця, проте 75 % видів безногих земноводних є живородящими.
Спеціальних способів захисту від ворогів, окрім прихованого способу життя, в черв'яг немає. Зате внутрішні шари шкіри деяких видів містять отруйні залози, секрет яких небезпечний для хижаків і людини.
В певних видів існує турбота про потомство. Зокрема самки охороняють кладку, обвиваючи її тілом або годують дитинчат фрагментами власної шкіри.
Вчитель. Пропоную послухати інформацію про різноманітність представників ряду Безногі.
Учень 1. Відносно одноманітний спосіб життя безногих земноводних позначився на низькій мінливості форми тіла. Відмінності в основному виявляється в товщині тулуба. Зустрічаються види (шкіряста черв'яга), в яких вона міняється впродовж всієї довжини тулуба. В інших (бомбейського рибозмія) голова і тіло мають однаковий діаметр, що зменшується до задньої частини. Проте, ряд видів характеризуються вузькоголовим тілом, що розширюється до хвоста. Найдовшим видом вважається велетенська черв'яга — до 1.5 м, співвідношення ширини її тіла до довжини становить 1 до 92. Дещо коротші справжня і чорна черв'яги, які через велику товщину виглядають значно масивнішими і більшими. Найдрібнішими безногими земноводними вважаються крихітна і коротка черв'яги. Максимальні їх розміри — 114 мм і 112 мм, відповідно, хоча багато особин здатні розмножуватися вже при довжині тіла в 5 см.
Вчитель. Отже, відповідаючи на наше проблемне запитання, можна відмітити наступні пристосувальні риси у представників ряду Безногі:
·  Червоподібна форма тіла, для пересування у ґрунті.
·  Тіло вкрите слизом, що додатково полегшує пересування.
·  Зір практично відсутній, розвинений нюх та дотик.
·  Прихований спосіб життя.
·  Наявність отруйних залоз.
·  Турбота про потомство.
Вчитель. Розглянемо наступний пункт плану.
2. Хвостаті земноводні
До хвостатих земноводних належить понад 515 видів. Поширені переважно в північній півкулі, хоча чимало видів живе й в Центральній та Південній Америці. У фауні Україні представлена лише одна родина — саламандрові (роди саламандра і тритон).
Представники ряду відрізняються від інших земноводних видовженим тілом та наявністю хвоста в тварин, що пройшли метаморфоз. Розміри коливаються приблизно від 3 см (безлегенева саламандра) до майже 2 м (велетенська саламандра). Більшість на передніх кінцівках мають по 4 пальці, на задніх — по 5 або по 4, хоча деякі хвостаті (родини сирени і амфіуми) мають рудиментарні кінцівки або не мають їх зовсім. Деяким родинам (сирени) властиве зовнішнє запліднення. Решті притаманне внутрішнє. У деяких видів яйця розвиваються у вологих місцях (поза водоймою) та ембріони проходять личинкову стадію, не полишаючи яйця. Личинки хвостатих амфібій зовнішністю схожі на дорослих, але, на відміну від них, зазвичай мають зовнішні зябра. Представникам цього ряду властиве розмноження на личинковій стадії (неотенія).
Шкіра різної будови, найчастіше вона тонка і ніжна, може бути складчастою і покритою бородавкам. Бородавки інколи з'єднуються в групи і складаються з сильно розвинених залозок, що виділяють отруту. Забарвлення найчастіше темне, але зазвичай поцятковане світлими плямами і смужками.
Очі розвинені по-різному. Органи слуху покриті спільним шкірним покривом; барабанної перетинки у них немає.
У поясі передніх кінцівок відсутня ключиця.
Їжа їх складається з молюсків, черв'яків, павуків, комах та інших нижчих тварин.
Саме з представниками цього ряду у різних народів пов’язано безліч легенд та міфів. Пропоную послухати деякі з них.
Учень 2.
Легенда про дракона
В східній Європі і на Балканському півострові існувала легенда про Дракона-ольма (у перекладі з німецького дракон-личинка). За переказами вважалося, що він живе в печерах і коли сердиться, то трапляються зливи і повені.
І ось одного дня трапилася сильна повінь. «Страшний дракон Ольм пустує в горах», – вирішили селяни і покликати священика, щоб зупинити чудовисько. До приходу священика дракон Ольм був винесений підземною річкою на поверхню. Видовище було не настільки страхітливим, як чекали побачити люди. Виглядав він так: майже безбарвна шкіра, тонке гнучке тіло невеликої довжини, чотири крихітні лапки, гостра голівка, позбавлена очей, яскраво-червоні зябра з боків, які здалека нагадують вогонь. Ось таким насправді був страшний дракон Ольм...
Місцеві жителі прийняли його за дитинча великого дракона і хотіли знищити, але знайшлися люди, які посадили його в бочку і віднесли дослідникам. З цього і почалося вивчення європейських драконів.
Учені-біологи називають цих істот протеями. У них є зябра – для дихання під водою і є легені – для перебування на суші, але на суші тваринні жити не можуть, гинуть через 4 години. Найчастіше вони бувають ясно-кремового кольору, але якщо потрапляють на світло, то забарвлення міняється на червоно-буре або ж на шкірі з'являються синюваті плями.
Вчитель. А тепер пропоную вашій увазі інформацію про тварину, яка мешкає в Українських Карпатах.
Учень 3.
Легенда про Саламандру:
Вогненна саламандра або плямиста – найвідоміша тварина з роду саламандр ряду. Саме ця тварина через послужила прототипом для всіх алегорій, міфів і легенд, пов'язаних з саламандрами.
Вона була однією з найзагадковіших істот Стародавнього світу і Середньовіччя. Саламандру зображували як маленького дракона, що живе у полум’ї.
Віра людей в здатність саламандри жити у вогні зберігалася до кінця епохи Відродження, і багатьом ввижалися у вогні танцюючі маленькі амфібії.
У деяких народів саламандра вважалася втіленням стихії вогню, де вона почуває себе як вдома, і вогонь не може заподіяти їй жодної шкоди. Стверджували також, що саламандра настільки холодна, що, може загасити полум’я.
Знайти витоки цього міфу нескладно, середньовічні учені наділяли саламандру здатністю гасити вогонь завдяки її «холоду». Хоч ця тварина і вважалася вогненною, але тіло її холодне, як в будь-якого земноводного, а часто ще й слизьке і мокре, оскільки живе саламандра у воді в гірських річках. Не складно зрозуміти, що ця холодність плямистої саламандри не має жодного відношення до стійкості і протистояння вогню. Правда, вогненна саламандра виробляє слиз, який на суші оберігає її шкіру від висихання, може врятувати саламандру від полум'я і смерті в нім, але тільки при невеликому вогні і на короткий проміжок часу, за який вона може встигнути втекти.
Образ саламандри широко використовувався в символіці. У середньовічній алхімії саламандра була символом філософського каменя. У геральдиці чотирилапа саламандра, оточена полум'ям, символізувала стійкість і презирство до небезпеки.

Вчитель. Отже, відповідаючи на наше проблемне запитання, можна відмітити наступні пристосувальні риси у представників ряду Хвостаті:
·  Хвіст, який допомагає пересуванню у водному середовищі.
·  У деяких родин наявність поряд з легеневим і зябрового дихання у дорослих форм.
·  Розвиток ембріона поза водним середовищем у сухопутних форм.
·  Попереджувальне забарвлення.
·  Наявність отруйних залоз.
Розминка
Діти, зараз я пропоную вам пригадати почутий матеріал. Це ми зробимо у формі гри «Вірю – не вірю».
1.                     Якщо твердження правильне, то піднесіть праву руку:
До класу Земноводні входить три ряди. (Так)
2. Якщо не погоджуєтесь з твердженням – встаньте:
      Тіло земноводних складається з трьох відділів: голови, тулуба й кінцівок. (Ні)
3. Якщо правильно, то плесніть у долоні:
З ряду хвостатих земноводних в Україні є лише родина саламандрові. (Так)
4. Якщо не погоджуєтесь – заплющте очі:
Представники ряду Безногі земноводні часто зустрічаються на території Волинської області. (Ні)
5. Якщо правильно, то сплетіть пальці рук:
У багатьох видів земноводних виражена турбота про потомство. (Так)
6. Якщо погоджуєтесь – піднесіть ліву руку:
Вогненна саламандра може тривалий час знаходитись у вогні. (Ні)
7. Якщо правильно, то нахиліть голову вліво:
У європейського протея наявні зябра і легені (Так)
Розглянемо наступний пункт плану.
3. Ряд Безхвості земноводні налічує близько 3500 видів, із яких на терені України представлено 12 видів. Ці високоорганізовані земноводні поширені на всіх континентах (за винятком Антарктиди). Розміри безхвостих земноводних відносно невеликі: від 1,5 см (короткоголов) до 32 см (голіаф). Маса голіафа може досягати більше 3 кілограмів.
Тіло безхвостих земноводних коротке. Хвостовий відділ хребта перетворений на єдину хвостову кістку. Шийний відділ не виражений. Задні кінцівки розвинені набагато краще за передні, часто з плавальними перетинками між пальцями.
Безхвості земноводні - переважно сухопутні форми, лише представники невеликої родини піпових постійно живуть у воді. У деяких водних форм редукована барабанна перетинка (кумки) і язик (піпові). У наземних форм язик викидається назовні і відіграє важливу роль в захопленні їжі.
Серед сухопутних безхвостих є риючі і деревні форми. У тих видів, що живуть на деревах, як, наприклад, у квакші звичайної, кінці пальців розширені у вигляді дисків, за допомогою яких тварина утримується на вертикальних поверхнях. У веслоногих жаб надзвичайно розвинені перетинки між подовженими пальцями передніх і задніх лап . Деякі з них, стрибаючи за комахами, пролітають з дерева на дерево плануючим польотом до 12 м і більше.
Риють безхвості земноводні задніми лапами так, що занурюються в землю заднім кінцем тіла. Перехід до риючого способу життя спричинив скорочення кінцівок, що позбавило тварин можливості здійснювати великі стрибки.
Серед безхвостих земноводних України трапляються жаби, ропухи, квакші та кумки. В Україні відомі група зелених жаб (озерна) та група бурих жаб (гостроморда, трав'яна).
Серед наземних земноводних, поширених в Україні, відомі ще й часникова жаба, зелена та звичайна ропухи, а також очеретяна ропуха, що зустрічається на Волині. Останній вид занесено до Червоної книги України.
Цікаво, що багатьом жабам у різних країнах світу встановлено пам’ятники за їх роль як піддослідних тварин при вивченні життєвих функцій організму.
Пропоную послухати африканську легенду про появу жаб.
Учень 4.
Древня африканська легенда
У бушменів, древнього корінного населення Південної Африки, існує легенда про появу жаб. Бушмени вважали, що раніше жаби були дітьми Води. Легенда свідчить, що давним-давно одна молода дівчина захворіла і відмовлялася від їжі, яку їй пропонували. Коли нікого не було поруч, вона вбивала дітей Води і їла їх. Її родичі захотіли дізнатися, чому дівчина відмовляється від запропонованої їжі, і коли всі жінки та діти пішли на пошуки поживи, вони веліли одній маленькій дівчинці залишитися удома і стежити за її сестрою. Дівчинка побачила, як хвора вийшла з будинку і спустилася до водного джерела. Вона зловила дитяти Води, принесла додому і зварила, а потім з'їла все його м'ясо. Відразу після цього небо покрилося хмарами, піднявся сильний ураган. Через те, що дівчина вбивала дітей Води, страшний вихор поніс у воду всіх жителів села. А саму дівчину вихор поніс першою. Вона впала у воду і стала жабою. Услід за нею всі жителі теж перетворилися на жаб. Всі речі, які були у людей, опинилися у воді,і відповідно до легенди, стали кущами і зростають тепер поряд з водоймою, в якій часто квакають жаби.
У різних народів, жаби були пов'язані з міфами, в одних вони були як істоти позитивні (єгипетська богиня врожаю і плодючості Хекет зображувалась у вигляді жаби), в інших же вони були як негативні (були тісно були пов'язані з хворобами, мором, цунамі смертями та іншим).

Вчитель. Отже, відповідаючи на наше проблемне запитання, можна відмітити наступні пристосувальні риси у представників ряду Безхвості:
·              У більшості видів великий липкий язик.
·              Добре розвинені задні кінцівки.
·              На задніх кінцівках є плавальні перетинки.
·              Добре розвинені отруйні залози.
·              Турбота про потомство.
Захисні пристосування амфібій
В більшості випадків захисні пристосування земноводних мають пасивний характер. До таких належать отруйні шкірні залози і пристосувальне забарвлення.
Отруйні залози земноводних зазвичай утворюють скупчення, розташовані у вигляді подушкоподібних підвищень з боків голови, або розкидані у вигляді бородавок уздовж спини, як у більшості жаб та тритонів.
З наших видів найбільш отруйні кумки і вогненна саламандра. Безпосереднє зіткнення секрету їх залоз із слизистими оболонками викликає дуже сильне подразнення.
Отрута деяких тропічних видів особливо сильна. Зокрема отрутою південноамериканської плямистої деревниці мисливці Колумбії змащують стріли; така стріла з краплею отрути убиває крупну мавпу або ягуара.
Отрута  африканського короткоголова обпалює руку, а отрута бразильської жаби-аги легко вбиває собаку, що необережно схопив її.
Пропоную переглянути відеофрагмент про цю тварину.
Охорона земноводних
Велика група учених з різних країн констатує зростаючу загрозу вимирання все більшої кількості видів тварин.
Найбільшу тривогу викликає ситуація з земноводними. З 6247 відомих науці видів цієї групи 41% занесений до Червоної книги МСОП. При цьому швидкість зміни статусу у бік вимирання серед земноводних — найвища.
Найбільша кількість видів, статус яких викликає побоювання, зосереджена в тропіках, перш за все — в Південно-східній Азії. Це район, де мешкає безліч видів-ендеміків і в той же час це район, де швидко зростає господарська активність людини.
На жаль, ряд видів за час існування Червоної книги вже зникли з лиця землі. Майже напевно в період з 1980 року зникли дев'ять видів земноводних, у тому числі «золотиста жаба», що мешкала у вологих гірських лісах Монтеверде (Коста-Ріка). Вид був описаний лише в 1966 р., а останній раз бачили цих жаб 15 травня 1989 р.
Ще 65 видів земноводних вважаються «ймовірно вимерлими».
Коли мова заходить про охорону рептилій і земноводних, багато хто не надає їй особливого значення. Що поробиш, оберігати мавп і орлів куди цікавіше, ніж якихось жаб або змій. Для них у всьому світі створено лише декілька заповідників.
В Міжнародну Червону книгу зникаючих видів внесено 21 вид тритонів і саламандр і 24 види жаб, які неминуче загинуть, якщо не прийняти екстрених рятувальних заходів.
Сумне положення багатьох земноводних обумовлено цілим рядом причин, основні з яких це знищення місць існування та забруднення навколишнього середовища.
В ряді країн проводиться багато заходів щодо збереження земноводних, навіть встановлюються відповідні знаки на автомагістралях.

VІ. Домашнє завдання.
1.     Опрацювати § 39.
2.     Підготувати інформацію про народні прикмети і повір'я, пов’язані із земноводними.
3.     Подумати над тим, як би змінилось життя жаби, коли б вона була теплокровною.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
І. Альтернативний диктант
1.                       Представники якого ряду, в Україні на зустрічаються?
е) безхвості; є) хвостаті; ж) двопарноногі; з) безногі.
2.                       Який ряд земноводних є найчисельнішим?
 е) безхвості; є) безногі; ж) хвостаті.
3.                       Який ряд земноводних є найпримітивнішим?
м) безногі; н) безхвості; о) хвостаті.
4.                       Представники якого ряду можуть планувати з дерева на дерево?
м) безногі; н) безхвості; о) хвостаті.
5.                       До якого ряду належить міфічний дракон Ольм?
      м) хвостаті; н) безхвості; о) безногі.
6.                       У представників якого ряду задні кінцівки набагато довші?
а) безногі; б) хвостаті; в) безхвості.
7.                       В представників якого ряду наявна лише одна легеня?
м) хвостаті; н) безхвості; о) безногі.
8.                       У представників якого ряду утворюється хвостова кістка?
г) хвостаті; д) безхвості; е) безногі.
9.                       У представників якого ряду очі заростають напівпрозорою шкірою?
м) хвостаті; н) безногі; о) хвостаті.
10.                   До якого ряду належить тритон?
з) безногі; и) безхвості; і) хвостаті.
З утворених літер складіть слово «ЗЕМНОВОДНІ»
ІІ. Конкурс «Народ скаже – як зав'яже»
По варіантах
З двох частин скласти прислів’я.
Варіант 1
Де ті жаби дінуться; аби була, як віл; дується жаба; як болото висохне; бо в воді сидить; і жаба – риба.
Відповідь:   Де ті жаби дінуться, як болото висохне.
                    Дується жаба, аби була як віл.
                    І жаба – риба, бо в воді сидить.
Варіант 2
Своє болото хвалить; а жаба ногу підставляє; не дав Бог жабі хвоста, кожна жаба; а то б всю траву потолочила; коваль коня кує.
Відповідь:   Кожна жаба своє болото хвалить.
                    Коваль коня кує, а жаба ногу підставляє.
                    Не дав Бог жабі хвоста, а то б всю траву потолочила.
ІІІ. Гра «Світлофор»
Якщо твердження правильне, то піднімаєте зелену картку; якщо помилкове – то червону.
1.     Тіло земноводних складається з трьох відділів: голови, тулуба й кінцівок.
2.     Слиз захищає від проникнення хвороботворних мікроорганізмів.
3.     У плямистої саламандри слиз містить отруйні речовини.
4.     Земноводні – теплокровні тварини.
5.     Голова земноводних рухомо з’єднана з тулубом.
6.     Хребет амфібій складається з хрящових хребців.
7.     У земноводних відсутня грудна клітка.
8.     Очі земноводних захищені віями.
9.     У земноводних велика поверхня легенів.
10.   У безхвостих земноводних на пальцях задніх кінцівок є плавальна перетинка.
11.   Орган слуху в земноводних відсутній.
12.   Задні кінцівки в земноводних довші за передні.
13.   Тритони живуть у воді, а розмножуються на суші.
14.   У земноводних два  кола кровообігу.
15.   У дорослих амфібій зазвичай нема бічної лінії.
16.   Серце у безхвостих трикамерне, а у хвостатих – двокамерне.
17.   Скелет черепа утворений у риб меншою кількістю кісток, ніж у риб.
18.   У безхвостих амфібій є барабанна перетинка й порожнина середнього вуха.
19.   Жаби реагують тільки на предмети, що рухаються.
20.   Запліднення  безхвостих в основному внутрішнє.
21.   Серед земноводних зустрічаються гермафродити.
22.   Мозочок в амфібій розвинений гірше, ніж у риб.
23.   Клас Земноводні включає три ряди.
ІV. Завдання на картках
Картка 1
Чим можна пояснити плямисте забарвлення саламандри?
Чому безногих земноводних називають ще «рибозмії»?
Картка 2
Чому жаба тривалий час може перебувати під водою?
Чи має підстави так твердження «Не бери жабу в руки, бо з'являться бородавки»?
Картка 3
Одна трав'яна жаба з'їдає за день 7-8 безхребетних тварин, переважно шкідників. Скільки таких тварин вона з'їсть за теплий сезон, якщо він триватиме 6 місяців?
Картка 4
За літній період одна жаба з'їдає 12000 шкідників. Скільки шкідників буде знищено популяцією жаб чисельністю 120 особин?
V. Встановити відповідність
Робота в парах
А
Безногі

Б
Хвостаті

В
Безхвості

1.                       Ці високоорганізовані земноводні поширені на всіх континентах (за винятком Антарктиди).
2.                       Зустрічаються в тропіках і субтропіках Південно-східної Азії, Африки і Латинської Америки.
3.                       Забарвлення найчастіше темне, але зазвичай поцятковане світлими плямами і смужками.
4.                       Хвостовий відділ хребта перетворений на єдину хвостову кістку.
5.                       Через свій прихований спосіб життя безногі земноводні є маловивченою групою амфібій.
6.                       Серед сухопутних безхвостих є риючі і деревні форми.
7.                       У фауні Україні представлена лише одна родина.
8.                       Шийний відділ не виражений.
9.                       На щелепах і піднебінні майже немає зубів.
10.                  В багатьох видів самки охороняють кладку, обвиваючи її тілом.
11.                  Личинки схожі на дорослих, але, на відміну від них, зазвичай мають зовнішні зябра.
12.                  Поширені переважно в північній півкулі, хоча чимало видів живе й в Центральній та Південній Америці.
VІ. Підсумки
Дякую всім за роботу.
Обговорення проблемного питання.

Немає коментарів:

Дописати коментар